Thursday 20 December 2012

Just... Why?

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakaatuh.

Hari aku rasa macam nak buat entry. No, bukan entry pasal hari kiamat. Entry tentang luahan perasaan. No, bukan pasal cinta jugak.

Aku ni seorang yang specific kalau mahukan sesuatu. Dan bila aku tak dapat apa yang aku nak, aku akan melenting. Kalau dipaksa buat sesuatu yang aku tak suka, pun aku melenting. Kenapa? Aku memang panas baran. Okay, aku sajikan korang dengan video ni:


Ini adalah karya Stockhausen, berjudul Kreuzspiel. Tak tahulah aku taip betul ke tak nama dan judul tu. This is an electronic piece, di awal kewujudan, what we now call, synthesizer. Inilah yang dinamakan New Music.  Mungkin yang still sounds okay, tapi banyak lagi pieces yang pelik-pelik kat luar tu. Yang, bagi aku, tak masuk akal. Terlalu abstract. Banyak lagi contoh New Music pieces, that I would say, sounds mengarut. Ada yang ketuk-ketuk botol, ketuk piano, masuk kepala dalam piano then nyanyi, gesek-gesek tali piano, tali gitar. All done for the reason of in the name of music and art. 

Satu lagi benda yang sinonim dengan New Music ialah atonality, which means the absence of key. Maknanya no major, no minor, no modes, no nothing. Contoh untuk semua yang aku cakap tadi aku tak jumpa, sebab kebanyakan karya-karya macam ni berasal dari Eropah. Susah nak cari dengan keyword terhad yang aku ada.

Inilah yang kami pelajari, dalam jurusan Music Composition, di tempat aku belajar. I mean, what's the point masa audition dulu tanya "Nak pilih cabang mana, pop or serious?". Aku jawab pop. End up, orang yang terpilih semua kena belajar, sebab ini compulsory subject. Tu yang kadang-kadang aku dengki dengan Performance department. Diorang suka perform, so diorang belajar perform. And a little bit of theory. Macam kami? Dalam orchestration saja kami diwajibkan guna mode. Itu takpe lagi, at least ada tonal quality. Dalam kelas lain, kami semua disogokkan dengan ideology New Music ni. Aku tak suka, but I have to stay in the class in order to get my degree certificate at the end of the day.

Setakat ni, lagu yang aku compose kebanyakannya pop, contoh, Jazz fusion, standard Jazz, Disco, slow Ballad, Rock, dan ensemble kecil macam String quartet. Ada satu je lagu yang Classical, itu pun Tango. Bagi yang tak maklum lagi, dalam dunia Classical music, Tango, Flamenco, Romantic Era, apekeharamjadah sudah dianggap muzik yang baru. Bukan lagi Classical seperti karya-karya Bach, Mozart atau Beethoven. But, I'm fine Classical. I really do.

Dekat tempat aku belajar, dalam Composition department, terlalu sedikit lecturer yang aku boleh rujuk jika berkaitan modern music. In fact aku boleh kata, sorang jelah, iaitu lecturer principle composition aku. Itu pun dia selalu tak bagi banyak komen, sebab dia nak aku bebas buat lagu.

Dari apa yang aku nampak, aku akui, rasanya aku sorang je yang ranting about the ideology of New Music ni. Others seems to be fine. Jadi banyak juga golongan superior New Music yang wujud. Apa yang aku kurang gemar dengan diorang ni ialah, bila bersembang dengan diorang, point yang diutarakan seolah-olah New Music adalah ideology yang paling tepat, muzik lain semua salah. Dah tu, boleh pulak sound bila aku mempertikaikan relevance of the idea in some issues. Patutnya orang yang mendalami New Music nilah berfikiran paling terbuka.

Dah panjang lebar aku taip, tapi aku tak explain lagi kenapa aku sangat-sangat tak suka ideology New Music ni. Susah aku nak bagi korang faham, sebab aku sendiri pun tak faham. Dalam sebuah seminar hari tu, lecturer kami jemput seorang penceramah, atau composer. Dia sendiri akui, "This kind of idea make sense in Europe, but not here in Asia..." Aku dah mula gembira bila dia cakap macam tu, tapi lepas tu dia sambung, "Yet". Okay, kau nak sebarkan fahaman dan budaya kau, we respect it. Tapi, seperti yang aku taip kat atas, aku sangat-sangat gusar bila New Music-related subjects dijadikan compulsory subjects. Just, WHY? Tak pernah fikir ke kami yang tak berminat langsung ni?

Mungkin para lecturer nampak benda ni macam dapat sambutan. Mungkin diorang tak tahu yang students ni banyak yang beli lagu sesama sendiri. Beli dari kawan, beli dari senior, plagiat dari pieces yang rare. Instead of buat macam tu, aku try buat sendiri. Yes, resultnya terlalu simple sampaikan aku dapat komentar, "Sounds like you got very little input during the whole semester". Yang kaki pengampu dapat pujian. Ni lagi satu budaya politik yang aku tak suka. Jangan cakap aku tak cuba paksa diri sukakan ideology ni. Aku dah try, cuma memang aku sangat-sangat tak suka dan tak boleh terima. Dah aku tak boleh terima, paksa jugak. Bencilah jadinya.

In case korang masih lagi tak faham about my hatred, let me describe this:

What is the function of a car? To move, right? How do we move it? We sit on the driver's seat, start the engine, set the gear in, press the pedal, and there we have, a moving car.

The ideology of New Music is very much like this:

Instead of driving the like normal people do, we can still move the car by:
Pulling it;
Pushing it;
Pushing it through the rear;
Pushing it through the side;
Pulling it by holding the bumper;
Pulling it by holding the wiper.

Something like that. Instead of playing the piano by pressing the keyboards and stepping on the sustain pedal, we: 
Scratch the strings;
Hit it with cutlery;
Stomp the cover;
Insert our head inside and sing;
Throw tennis balls on the strings;
And soooo many more.

Another way I can describe it is like putting a potato on a birthday cake. It is still eatable, but, will you eat it? Well, some people will, IN THE NAME OF ART.

I make music the way I want, how I want it. And also in a PROPER way.

Ni kalau lecturer and senior New Music superior baca entry ni, memang satu fakulti benci dengan aku. Nahh, luahan pendapat kan? Berfikiran terbuka kan?

2 comments:

  1. LoL!! XD

    hey why don't you try putting a chihuahua on the piano keys and let it stomp on them while howling "auuu auuu auuu"..record it and submit that 'music piece' as 'new music' for your next assignment? i bet they'll loooove that, n probably think that it's a genius piece XD

    video clip atas tuh, aku sanggup dengar smpai seminit lebih je, pstu aku stop dah..cannot brain that LoL! kesian ko.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau xpe. Kepala aku tak cukup abstract utk memahami benda2 yg falsafah melampau mcm ni.

      Delete