Saturday 21 January 2012

Bisnes

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakaatuh.

Mari buat perbandingan.






MELAYU: Memiliki kedai runcit.

Pelanggan: Pak Aji, saya beli gula 2kg, nanti saya bayar k. Tengah sesak sekarang nih.
Pak Aji: Takpa, ada duit nanti hang bayaq la no.


CINA: Memiliki kedai runcit.

Pelanggan: RM14.20? 20 sen tu kira halal la Apek... Diskaun la sikit.
Apek: Haiya... Tak boleh itu macam ma. 20 sen pun duit juga, lagipun itu balang memang suda mulah ma.      You compare dengan kedai lain la tengok.



10 TAHUN KEMUDIAN...



MELAYU: Masih memiliki kedai runcit.

Pelanggan: Pak Aji, saya beli kopi ni, masuk buku 555 k.
Pak Aji: Tok hang!! Hutang gula 2kg 10 tahun lepaih pun tak bayaq lagi!! Jahanam bisnes aku!!


CINA: Memiliki pasaraya.

Pelanggan: Waa... Besar la lu punya supermarket, Apek. Maju la lu punya bisnes.
Apek: Ini semua lejeki tuhan ma. Sempena opening ini hali, gua bagi 20% diskaun untuk you!



So korang tak payah tanya kenapa kebanyakan orang Cina buat bisnes lagi maju dari Melayu. Post nih bukan apa, saja aku buat tribute to the coming Chinese New Year. Nak wish, aku takdak kawan Cina. Almaklumlah, aku kan racist.

No comments:

Post a Comment